Förskollärares uppfattningar av undervisning i förhållande till förskolans uppdrag
: En kvalitativ studie med fokus på undervisning i förskolans verksamhet

  • Emma Bondesson
  • Mia Klint

Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

Abstract

Syftet i denna kvalitativa studie är att bidra med kunskap om legitimerade förskollärares kvalitativt skilda uppfattningar av undervisning i förskolan. Utifrån detta syfte formulerades följande forskningsfråga: Hur uppfattar förskollärare fenomenet undervisning i förskolan? Eftersom valet gjordes att tolka förskollärares olika uppfattningar av fenomenet undervisning landade det teoretiska perspektivet i fenomenografin. Utgångspunkten i denna teori är att människor har kvalitativt skilda sätt att erfara fenomen i sin omvärld. Teorin syftar till att kartlägga uppfattningar i urvalsgruppen och skapar möjligheter för forskare att urskilja både likheter och skillnader i människors uppfattningar. För att ta reda på förskollärarnas skilda uppfattningar av undervisning i förskolan valdes semistrukturerade personliga intervjuer som metod. Deltagarna handplockades utifrån kriteriet att de är legitimerade förskollärare för att få fram empiri för att besvara forskningsfrågan. Fem förskollärare ställde upp i en intervju och utifrån den empiri som samlats in så skapades kategorier och utfallsrum för att skriva fram resultatet. I resultatet synliggörs förskollärares skilda uppfattningar av undervisning som både planerad och spontan aktivitet. En uppfattning är att undervisning sker kontinuerligt under hela dagen och framhåller att det är förskollärares medvetna handlingar som möjliggör detta. En annan uppfattning är att undervisning som begrepp inte riktigt passar in i förskolans kontext. Studiens slutsats är att undervisning faktiskt äger rum i förskolan, trots att deltagarna upplever begreppet som mångtydigt. Förskollärarna i studien uppfattar undervisning snarare som en lärandeprocess, planerad aktivitet eller som ett lärande.
Tilldelningsdatum2024-dec.
OriginalspråkSvenska
HandledareIng-Marie Åkerblom (Handledare), Anette Emilson (Bedömande lärare) & Maria Rosberg (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Förskollärarutbildning

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • förskola
  • förskollärare
  • lek
  • lärande
  • undervisning

Citera det här

'