I studien genomfördes en kvalitativ undersökning i form av skriftliga intervjuer av förskollärare. Studien undersökte hur förskollärare resonerar om sitt arbete med att möjliggöra inkludering av barn med diagnos inom autismspektrum i den fria leken. Studiens forskningsfråga är: Hur arbetar förskollärarna med att möjliggöra inkludering i den fria leken för barn med en diagnos inom autismspektrum? Studien utgick från det sociokulturella perspektivet, samspel och den proximala utvecklingszonen. Det empiriska materialet i studien kommer från sex förskollärares svar från intervjufrågorna där frågorna utgick ifrån fri lek, barn med diagnos inom autismspektrum, inkludering och social interaktion. I empirin framkom lekens viktiga roll i förskolan och där alla har rätt att känna sig inkluderade. I intervjusvaren var förskollärarna enade om att stöttning krävs för barn med diagnos inom autismspektrum.
- Pedagogiskt arbete (50304)
- inkludering
- fri lek
- förskola
- autismspektrumtillstånd (ast)
- social interaktion
Förskollärarnas pedagogiska arbete för att möjliggöra inkludering: barn med diagnos inom autismspektrum med fokus på verksamhetens fria lek
Holmberg, C. (Författare), Johansson, S. (Författare). 2021-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå