Skriftlig kommunikation är en viktig förmåga för att uttrycka idéer och åsikter i olika sammanhang. Feedbacks betydelse som vägledning och stöd för elevers skrivutveckling har enligt Black och Williams (2018) en given plats i skrivundervisningen. Att lärares användning av feedback för att stödja elevers skrivutveckling tar sig olika uttryck i skrivundervisningen har visat sig under våra VFU-perioder. Syftet med denna studie är därför att undersöka hur en lärare i en årskurs tre använder och beskriver sina val av feedback för att stödja elevernas skrivutveckling. Studiens övergripande utgångspunkt utgörs av ett sociokulturellt perspektiv. Centrala begrepp är den proximala utvecklingszonen och scaffolding. Vi gjorde en fallstudie där en lärare observerades och intervjuades. Resultatet visar en användning av olika typer av feedback och stödstrukturer som används vid olika tillfällen för att ta eleverna till ett nästa steg i sitt skrivande. Utifrån studiens resultat dras slutsatsen att en lärares arbete med feedback i skrivundervisningen baseras på en sammanvägning av svaren på de didaktiska frågorna vad, hur, när, varför och för vem. De didaktiska val läraren gör motiveras utifrån relation och elevkännedom för att effektivt stötta eleven vidare till nästa steg i skrivutvecklingen.
- Grundlärarutbildning: förskoleklass och årskurs 1-3
- Pedagogiskt arbete (50304)
- kamratfeedback
- lärarfeedback
- självbedömning
- skrivande
- skrivutveckling
- stöttning
- årskurs 3
- återkoppling
Feedback i skrivundervisningen i ämnet svenska: En lärares didaktiska val
Augustsson, S. (Författare), Viotti, P. (Författare). 2023-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå