Fel i undervisningen eller Att lära av misstag

  • Maria Hedenby

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Arbetet syftar till att undersöka hur felsökning inom programmering används i undervisningen på gymnasiet och vilket stöd som finns i styrdokument och kurslitteratur.

    En stor del av elevernas tid går åt till felsökning, ändå tycks det inte angripas som ett eget moment i undervisningen. Undersökningen grundar sig på två intervjuer med vardera två gymnasielärare och har bearbetats utifrån en kvalitativ metod samt studier av kurslitteratur och styrdokument. Under den andra intervjun presenterades ett förslag på en metod för felsökning. Resultatet av undersökningen blev att mycket lite stöd finns i kurslitteraturen trots att det finns som mål i kursplanerna. Lärarna har inte felsökning som ett eget moment i undervisningen och heller ingen strategi för hur de går till väga. Däremot skulle de gärna ha en metod att använda och tror att det skulle öka motivationen hos eleverna.

    Tilldelningsdatum2007-dec-01
    OriginalspråkSvenska

    Nationell ämneskategori

    • Samhällsvetenskap (5)

    Citera det här

    '