Fenomenet Medlyssning En kvalitativ ansats i utvärderingen av medlyssning som verktyg ur ett lärande perspektiv

  • Susanne Kallur

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Lagen om finansiell rådgivning har i bank- och försäkringsbranschen ställt krav på dokumentation och säkerställd teoretisk kompetens.

    Medlyssning är ett verktyg för att internt följa upp att kundmötet uppfyller kraven, samtidigt som det förväntas bidra till en utveckling av både rådgivaren och kundmötet.

    Syftet med den här studien är att utvärdera fenomenet medlyssning samt identifiera faktorer som kan bidra till att utveckla verktyget.

    En kvalitativ metod valdes och datainsamlingen genomfördes genom en fokusgruppintervju. Materialet bearbetades och resulterade i fyra kategorier: Lärandeprocessen, Bedömningen, Medlyssnaren och Framtiden.

    Studiens viktigaste slutsats är att resultatet av medlyssningen är avhängt vem som genomför den. Det är viktigt med åtgärder avseende närmsta chefs medlyssning, där målkonflikten behöver undanröjas och attityden behöver förändras. Rådgivaren lyfter fram att intresset för att utveckla kundmötet är den viktigaste faktorn för att det ska upplevas som meningsfullt.

    Tilldelningsdatum2006-jan-01
    OriginalspråkSvenska

    Kurser och ämnen

    • Pedagogik

    Nationell ämneskategori

    • Samhällsvetenskap (5)

    Citera det här

    '