Finanskrisen i Olofström
: ur detaljhandelns perspektiv

  • Mathilda Håkansson
  • Frida Svensson

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Olofström som ligger i södra Sverige är en ort som är beroende av bilindustrin vilket gör att orten drabbats hårt av finanskrisen. Många invånare har förlorat sina arbeten och arbetslösheten har mer än fördubblats på ett år. Detaljhandeln på orten har också påverkats när de drabbade invånarna med stor sannolikhet har dragit ner på sin konsumtion och det är därför intressant att studera om detaljhandelsföretagen har hanterat finanskrisen på olika sätt. För att ta reda på om det är några skillnader delades en enkät ut till alla detaljhandelsföretag på orten och svarsfrekvensen var mycket hög.

     

    Teorin i uppsatsen baseras på krishantering, strategi och marknadsföring. Avsnittet om krishantering utgår ifrån det faktum att det finns olika faser i en kris som ett företag måste ta sig igenom och vilken fas företaget befinner sig i beror på vilka åtgärder som har vidtagits. Teorin om strategi handlar om strategins fyra principer samt avsiktliga och framväxande strategier. Beroende på vilka åtgärder ett företag har vidtagit så är det möjligt att karaktärisera dessa handlingar som avsiktliga eller framväxande. Till sist handlar marknadsföringsavsnittet bland annat om marknadsföringens fyra p som representerar delar av företaget som ständigt måste ses över för att anpassa företaget till omgivningen.   

     

    Efter genomförd undersökning har vi kommit fram till att detaljhandelsföretagen i Olofström har hanterat finanskrisen på olika sätt, att de inte har nått samma fas i krishanteringsprocessen och att de har vidtagit diverse åtgärder som kan relateras till strategi och marknadsföring.

    Tilldelningsdatum2010-mar-29
    OriginalspråkSvenska
    HandledareLeif Holmberg (Handledare) & Stig Westerdahl (Examinator)

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Företagsekonomi (50202)
    • Samhällsvetenskap (5)

    Nyckelord

    • finanskris
    • detaljhandel
    • krishantering
    • strategi
    • marknadsföring

    Citera det här

    '