Syftet med studien är att undersöka förskollärarnas uppfattningar om barns finmotorik i spontana vardagssituationer i förskolan. Det sociokulturella perspektivet ligger som teoretisk utgångspunkt och författarna avgränsar med specifikt fokus på det situerade lärandet. Litteratur och tidigare forskning presenteras i studien kopplat till hur förskollärare uppfattar arbetet med motorik, motorikens definition, barns primitiva reflexer och hur användning av digitala verktyg påverkar barns finmotorik. Författarna avgränsar studiens fokusområde till handmotoriken. Vi lämnar övrig finmotorik som innefattar ögon, mun, ansikte och fötter. Semistrukturerade intervjuer har genomförts med sex förskollärare där intervjusvaren sedan har analyserats utifrån innehållsanalys och kodning. Resultatet presenterar förskollärarnas uppfattning på barns finmotorik i syn på finmotorikens roll avseende spontana vardagssituationer. Spontana vardagssituationer i förskolan presenteras av förskollärarna som arbete med skapande, på och avklädning, i måltidsituationer och i utomhusleken. Finmotoriken är något som övas och används hela tiden. Sinnen, motorik och reflexers samspels betydelse synliggörs. Vi som skriver studien har gjort valet att kallas för författare. Deltagarna i studien är förskollärare som arbetar i förskolan med barn från ett till sex år.
- Pedagogiskt arbete (50304)
- finmotorik
- handmotorik
- förskolans vardag
- förskollärare
- sociokulturellt perspektivq
- situerat lärande
Finmotorik i förskolans vardag: En intervjustudie om förskollärares syn på finmotorikens roll i spontana vardagssituationer
Berg, A. (Författare), Eriksson, M. (Författare). 2024-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå