Matematikundervisningen kan upplevas utmanande för många, enspråkiga såväl som flerspråkiga, elever. Forskning pekar på vikten att skapa förutsättningar för språkligt tillgänglig matematikundervisning där eleverna får möjlighet att fördjupa begreppsförståelsen. Studiens syfte är att undersöka hur lärare och studiehandledare gemensamt planerar och genomför stöttning, som kan främja förståelsen för grundläggande matematiska begrepp, i undervisningen för en specifik elevgrupp med varierade språkliga behov. Elevgruppen är flerspråkig och går i årskurs 1. Studien genomfördes som en lesson study-inspirerad modell, där kvantitativ såväl som kvalitativ metod användes för att besvara studiens frågeställningar. Det sociokulturella perspektivet utgjorde den teoretiska utgångspunkten, där medierande redskap och proximal utvecklingszon användes som analysverktyg. Studien genomfördes i en cykel som bestod av förtest, planering av lektionsupplägg, genomförande av forskningslektion samt eftertest. Studien kretsar kring ett begreppspar som identifierats som svårt för eleverna: fler och färre. Deltagarna är tre lärare, varav en med specialpedagogisk kompetens, och två studiehandledare. De fem har gemensamt planerat och genomfört en språkligt tillgänglig forskningslektion kring begreppen fler och färre. Resultatet av studien visar att flerspråkiga elever kan gynnas av att få stöd på sitt starkaste språk och att ett samarbete mellan lärare och studiehandledare kan skapa bättre förutsättningar för språklig tillgänglighet och begreppsförståelse. Studien belyser att det är av specialpedagogiskt intresse att skapa språkligt tillgängliga matematikklassrum, där alla elever får möjlighet att utveckla sin begreppsförståelse. För optimal språklig tillgänglighet i det flerspråkiga klassrummet, är ett ökat samarbete mellan matematiklärare och studiehandledare önskvärt. Resultatet visar även på att lesson study-inspirerade modeller kan vara ett gynnsamt handledningsverktyg i vår framtida profession som speciallärare med inriktning matematikutveckling.
Tilldelningsdatum | 2024-juni |
---|
Originalspråk | Svenska |
---|
Handledare | Sarah Rangstrand Hjort (Handledare), Cecilia Segerby (Bedömande lärare) & Helena Sjunnesson (Examinator) |
---|
- Pedagogiskt arbete (50304)
- Flerspråkig elevgrupp
- lesson study
- lärares och studiehandledares samarbete
- matematikundervisning
- matematiska begrepp
- språklig tillgänglighet
- stöttning
”Fler förstår fler, färre förstår färre”: En lesson study-inspirerad studie om matematikundervisning i årskurs 1 – ett samarbete mellan lärare och studiehandledare
Fornander, L. (Författare), Söderlind, J. (Författare). 2024-juni
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå