Abstract
Syftet med denna studie är att ta reda på hur lärarna i studien arbetar med flerspråkighet
och vilka förutsättningar de anser att de har för att arbeta med språkutveckling hos
flerspråkiga barn. Den metod som valts för att samla in data är semistrukturerade kvalitativa
intervjuer. I den aktuella studien är fyra förskollärare från olika förskolor mina
respondenter. Det teoretiska ramverket användes för att analysera data i studien.
Resultatet
visade att pedagogerna hade liknande arbetssätt och att de gör vad de kan med begränsade
möjligheter då de saknar förutsättningar som förhandsinformation om barnen samt att vissa
tekniska delar behöver utvecklas. Förhandsinformationen som saknas kan till exempel vara
vad barnet pratar för språk och vilket land barnet kommer ifrån och det påverkar hur
pedagogerna kan hjälpa barnets start på förskolan. Viss teknisk hjälp finns, men inte när
det gäller minoritetsspråk och där olika dialekter påverkar hur hela språket låter.
Denna studie kan vara en hjälp för någon som vill göra en liknande studie om några år för att
jämföra med hur den såg ut idag.
Tilldelningsdatum | 2020-juni-09 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Johanna Lüddeckens (Handledare) & Hilma Holm (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Förskollärarutbildning
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogiskt arbete (50304)
Nyckelord
- flerspråkighet
- kvalitativa
- språkutveckling
- förutsättningar
- pedagoger
- respondenter