Den här fenomenografiska studien syftar till att undersöka hur pedagoger i fritidshem uppfattar att de tar tillvara på och genom undervisning i fritidshemmet arbetar med elevernas modersmål. Studien har utgått från det sociokulturella perspektivet då det finns en tydlig koppling till språket och dess utveckling. Studien genomfördes på ett kvalitativt utformat sätt med semistrukturerade intervjuer av sex informanter som arbetar i olika fritidshemsverksamheter. Studiens kriterier var att informanterna skulle vara grundlärare i fritidshem eller fritidspedagoger och att verksamheterna hade ett större antal elever med annat modersmål än svenska. Resultatet visar att samtliga pedagoger i studien talar för gemenskap och glädje i en trygg lärmiljö samt vikten av att integrera elever med annat modersmål än svenska i fritidshemmets verksamhet. I resultatet identifieras svårigheter och dilemman i hur elevernas olika språk ska mötas, vilka arbetssätt som är lämpliga samt vilken betydelse pedagogernas kompetens, osäkerhet och förhållningssätt har för elevernas språkutveckling. Pedagogernas uppfattningar om sitt uppdrag och sitt ansvar i fritidshemmet varierar. Det har kunnat kopplas till att läroplanen är diffus och därav ger möjlighet för tolkningsutrymme.
- Grundlärarutbildning: fritidshem
- Pedagogiskt arbete (50304)
- andraspråk
- fenomenografi
- flerspråkighet
- fritidshem
- modersmål
Flerspråkighet i fritidshemmet: Hur fritidshemmets pedagoger tar tillvara på elevernas modersmål
Hijazi, L. (Författare), Nilsson, S. (Författare). 2023-juni
Examensarbete: Kandidatexamen