Syftet med denna studie är att undersöka vilka uppfattningar två lärare och deras elever i årskurs 6 har om formativ bedömning i skrivundervisningen i svenska samt att synliggöra hur dessa uppfattningar förhåller sig till varandra. Studien bygger på insamlad data genom enskilda semistrukturerade intervjuer med två lärare och gruppintervjuer med en elevgrupp tillhörande respektive lärare. Studien utgår från en socialkonstruktivistisk kunskapssyn där Black och Wiliams fem nyckelstrategier (2009) för formativ bedömning används som analysverktyg. Resultatet visar att både lärarna och eleverna uppfattar direkt återkoppling som mest gynnsam för elevernas skrivande. Det framkommer betydande skillnader i lärarnas och deras elevers uppfattningar gällande hur eleverna får visa sina kunskaper och vid vilka tillfällen de bedöms samt hur de uppfattar och använder mål. Resultatet visar även att lärarna arbetar med aspekter som inte inryms i de fem nyckelstrategierna, bland annat motivationen. Lärarna uttrycker att motivationen är av stor vikt i arbetet med formativ bedömning och speciellt i arbetet med återkoppling medan detta är en aspekt som inte framkommer i elevernas svar. Slutsatsen som kan dras är att det inte råder fullständig samstämmighet mellan lärarnas och deras elevers uppfattningar. Vidare kan slutsatsen dras att lärarna uppfattar den formativa bedömningen som tolkningsbar då de uppger att de arbetar kontinuerligt med formativ bedömning på de sätt som uppfattas som mest gynnsamt för eleverna. Däremot verkar eleverna inte uppfatta lärarnas formativa bedömning i skrivundervisningen som en pågående bedömning utan fokuserar på summativa bedömningstillfällen.
- Grundlärarutbildning: årskurs 4-6
- Pedagogiskt arbete (50304)
- Formativ bedömning
- skrivundervisning
- återkoppling
- årskurs 6
- elevers uppfattningar
- lärares uppfattningar
- svenska
Formativ bedömning i skrivundervisningen: Uppfattas det likadant av lärare och deras elever?
Carlsson, I. (Författare), Larsson, A. (Författare). 2023-juni
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå