Abstract
Studien handlar om formativ bedömning på fritidshemmet i den anpassadegrundskolan. Bristen på relevant forskning är stor, samtidigt var det en av
anledningarna till valet av forskningsområde, eftersom möjligheten att fylla en
kunskapslucka blev tydlig. Syftet med studien är att undersöka hur pedagogerna
arbetar med formativ bedömning. Observationer genomfördes för att undersöka
hur formativ bedömning kom till uttryck i mötet mellan pedagog och elev. Efter
observation genomfördes en semistrukturerad intervju med pedagogen som var
ansvarig för den planerade aktiviteten, där frågorna handlade om hur pedagogen
ser på bedömningens roll. I analysen av studiens resultat har det sociokulturella
perspektivet varit studiens valda teori, med fokus på den proximala
utvecklingszonen, mediering och appropriering.
Studiens resultat visar att pedagogerna ger formativ bedömning för att eleverna
ska bli självständiga. Pedagogerna gör anpassningar och arbetar mycket med
upprepning för att bedömningen på sikt ska leda till att förbättra elevernas
prestationer. Personalen använder sig av tal, kroppsspråk, gester, widget-bilder
och TAKK när de ger formativ bedömning. Den mest påtagliga svårigheten med formativ bedömning var att bristen på gemensam planeringstid gjorde att
kollegiala samtal kring bedömningen uteblev.
Tilldelningsdatum | 2023-maj |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Kristina Westlund (Handledare), Erika Hansson (Bedömande lärare) & Sara Lenninger (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Grundlärarutbildning: fritidshem
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogiskt arbete (50304)
Nyckelord
- formativ bedömning
- bedömning för lärande
- anpassad grundskola
- fritidshem
- sociokulturella perspektiv
- självständighet