Från läroplanens direktiv till praktisk handling - en studie kring lärares syn på genus och jämställdhet i skolverksamheten

  • Jenny Frank
  • Helena Sjöstedt

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Syfte: Syftet med studien är att utifrån ett genusperspektiv synliggöra de värderingar som ligger till grund för skolans styrdokument och analysera dess relation till den praktiska verksamheten i skolan.

    Metod: Studien består av två olika metoder. Dels en kvalitativ metod med djupintervjuer som var av formen riktade/öppna. Samt en idéanalys av deduktiv form.

    Slutsatser: Relationen mellan styrdokumentens avsikter och det praktiska utförandet i skolan är svag. Att omsätta jämställdhet har visats sig vara svårt i praktiken för lärarna i studien.

    Tilldelningsdatum2006-sep-01
    OriginalspråkSvenska

    Nationell ämneskategori

    • Samhällsvetenskap (5)

    Citera det här

    '