-Fröken, jag vill läsa! En intervjustudie där sex pedagoger i förskoleklass beskriver hur de arbetar för att barnet ska känna motivation och läslust

  • Therese Roth
  • Caroline Hammarkvist

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Abstract

    Syftet med detta vetenskapliga arbete är att studera hur olika pedagoger i förskoleklass

    beskriver sitt arbete för att barnet ska känna motivation och lust för att lära sig läsa.

    Forskningsbakgrunden lyfter fram olika forskares tankar och studier i ämnet, huruvida

    pedagogen kan påverka barnets motivation och läslust eller inte. Forskarna är inte överens

    om huruvida pedagogen kan påverka barnets motivation och läslust, då det finns forskare

    som anser att pedagogen inte kan påverka barnets motivation medan andra menar att

    pedagogen har en viktig roll i barnets motivation och läslust. Personliga semistrukturerade

    intervjuer användes för att samla kvalitativ data från sex olika pedagoger som arbetar i

    förskoleklass. Samtliga har högskoleutbildning i någon form. Resultatet av intervjuerna

    visade att de sex informanterna var överens om att de kunde påverka barnets motivation och

    läslust genom att själv vara positiva. De kan påverka barnets läslust genom att det finns

    mycket böcker att tillgå i klassrummet, men även genom daglig högläsning. Slutsatsen av

    arbetet visar att samtliga informanter är överens med de forskare som menar att pedagogen

    har en stor roll i att påverka barnens motivation och lust för att lära sig läsa.

    Tilldelningsdatum2009-jan-01
    OriginalspråkSvenska

    Nationell ämneskategori

    • Samhällsvetenskap (5)

    Citera det här

    '