Fritidshemmets fria utelek – en plats för konflikter!
: En observationsstudie om konflikters platser och omständigheter

  • Nahom Kiflay
  • Jesper Eliasson

Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

Abstract

Vi har med denna forskningsstudie försökt ta reda på var elevers konflikter sker i fritidshemmets fria utelek och under vilka omständigheter de gör det. Med den grundade teorin som teoretisk utgångspunkt har vi genomfört en kombination av semi-strukturerade och strukturerade observationer. Våra observationer har inriktat sig mot den fria uteleken på fritidshemmet för elever som går i förskoleklass. Resultaten från våra observationer har vi delat upp för att besvara våra två forskningsfrågor. Den första forskningsfrågan gällande var konflikterna i fritidshemmets utemiljö sker gav följande resultat: De flesta konflikter mellan elever i den fria uteleken på fritidshemmet sker på platser med villkor att följa en allmänt accepterad regelbok. Den andra forskningsfrågan gällande vilka omständigheter som råder på dessa platser gav följande resultat: På platserna i fritidshemmet där de flesta konflikter sker har omständigheterna begränsningar. Dessa begränsningar kan exempelvis handla om yta eller material. Utifrån dessa resultat kan vi i vår forskningsstudie dra följande slutsats: De flesta konflikter, mellan elever, i den fria uteleken på fritidshemmet sker på platser med villkor att följa en allmänt accepterad regelbok med omständigheter som är begränsade.
Tilldelningsdatum2022-dec.
OriginalspråkSvenska
HandledarePatrik Ehrlow (Handledare), Anders Eklöf (Bedömande lärare) & Sara Lenninger (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Grundlärarutbildning: fritidshem

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)
  • Sociologi (50401)

Nyckelord

  • fritidshem
  • fri utelek
  • grundad teori
  • konflikter
  • observationer
  • omständigheter
  • platser

Citera det här

'