Vi har med denna forskningsstudie försökt ta reda på var elevers konflikter sker i fritidshemmets fria utelek och under vilka omständigheter de gör det. Med den grundade teorin som teoretisk utgångspunkt har vi genomfört en kombination av semi-strukturerade och strukturerade observationer. Våra observationer har inriktat sig mot den fria uteleken på fritidshemmet för elever som går i förskoleklass. Resultaten från våra observationer har vi delat upp för att besvara våra två forskningsfrågor. Den första forskningsfrågan gällande var konflikterna i fritidshemmets utemiljö sker gav följande resultat: De flesta konflikter mellan elever i den fria uteleken på fritidshemmet sker på platser med villkor att följa en allmänt accepterad regelbok. Den andra forskningsfrågan gällande vilka omständigheter som råder på dessa platser gav följande resultat: På platserna i fritidshemmet där de flesta konflikter sker har omständigheterna begränsningar. Dessa begränsningar kan exempelvis handla om yta eller material. Utifrån dessa resultat kan vi i vår forskningsstudie dra följande slutsats: De flesta konflikter, mellan elever, i den fria uteleken på fritidshemmet sker på platser med villkor att följa en allmänt accepterad regelbok med omständigheter som är begränsade.
Tilldelningsdatum | 2022-dec. |
---|
Originalspråk | Svenska |
---|
Handledare | Patrik Ehrlow (Handledare), Anders Eklöf (Bedömande lärare) & Sara Lenninger (Examinator) |
---|
- Grundlärarutbildning: fritidshem
- Pedagogiskt arbete (50304)
- Sociologi (50401)
- fritidshem
- fri utelek
- grundad teori
- konflikter
- observationer
- omständigheter
- platser
Fritidshemmets fria utelek – en plats för konflikter!: En observationsstudie om konflikters platser och omständigheter
Kiflay, N. (Författare), Eliasson, J. (Författare). 2022-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå