Fritidslärarens uppdrag under skoltid
: Vilken arbetsroll eftersträvar lärarstudenter under skoltid?

  • Åsa Andersson
  • Anna Lundmark

Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

Abstract

Syftet med studien är att synliggöra lärarstudenters eftersträvanden gällande sin kommande arbetsroll under skoltid. Studien intresserar sig också för hur lärarstudenter konkretiserar fritidslärarrollen. I konkretiserandet fokuserar studien på vilka arbetsuppgifter studenterna ser som eftersträvansvärda under skoltid samt hur studenterna definierar fritidslärares specialkunskaper. Vidare uppstod under studiens gång ett bisyfte som syftar på att undersöka huruvida fritidslärare är att ses som en profession. Det empiriska materialet har samlats in genom kvalitativa intervjustudier med studenter som studerar sitt sista år till lärare med inriktning mot fritidshemmet. Ett professionsteoretiskt perspektiv i kombination med ett gränsdragande synsätt användes under studien. Resultatet analyserades genom tematisk analys där två huvudteman definierades; Fritidslärare som profession, gränsdragningar och eftersträvanden kring arbetsuppgifter och yrkesroll. I resultatet syns en tydlig gränsdragning som indikerar att informanterna inte vill ha en roll som elevassistent under skoltid. Vidare visar resultatet skilda åsikter kring att arbeta som resurs under skoldagen. Samtliga informanter kan tänka sig arbeta med halvklassundervisning men de har olika ingångar kring vad undervisningen ska innehålla. Informanterna definierade flera specialkunskaper för fritidsläraren. Vi gjorde en sammanfattand definition av dessa specialkunskaper; Fritidslärarens specialkunskaper består av ett socioemotionellt och relationellt perspektiv som används i syfte att förse barn med emotionellt stöd samt ett lärande baserat på barns intressen. Huruvida fritidsläraren är att ses som en profession diskuteras och ifrågasätts i studiens diskussionsdel. Då mycket pekar på att fritidsläraren saknar ett självbestämmande kring arbetsuppgifter under skoltid tycks fritidsläraren inte uppfylla samtliga kriterier som Brante (2009) menar skiljer ett yrke från en profession.
Tilldelningsdatum2023-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareHilma Holm (Handledare) & Sara Lenninger (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Grundlärarutbildning: fritidshem

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • Profession
  • fritidslärare
  • gränsdragning
  • självbestämmande
  • skoltid
  • arbetsroll
  • eftersträvan

Citera det här

'