Fritidspedagog - kollega eller hjälplärare?
En studie av lärares uppfattning om fritidspedagogens roll i det dagliga arbetet i skolan

  • Johanna Heide

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Syftet med studien var att undersöka hur lärare säger sig uppfatta fritidspedagogens yrkesroll i skolan. Ett skriftligt frågeformulär skickades ut via e-post till fem olika pedagoger i skolår 1- 3. Formuläret bestod av öppna frågor. Urval av respondenter till studien gjordes från fem olika skolor i samma stad. Respondenterna hade olika lång arbetserfarenhet. Resultaten visar att fritidspedagogen visserligen betraktas som kollega med specifik kompetens men att han/hon också betraktas som hjälplärare. Analys av resultaten ur ett gruppsykologiskt perspektiv visar att en möjlig förklaring till detta är skillnader i status och makt mellan lärare och fritidspedagog.

    Tilldelningsdatum2009-juni-04
    OriginalspråkSvenska
    HandledareLaila Gustavsson (Handledare)

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogik (50301)

    Nyckelord

    • fritidspedagoger
    • yrkesroll

    Citera det här

    '