Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i fritidshem uppfattar fenomenet fysisk aktivitet inom ramen för fritidshemmets verksamhet. Studien utgår ifrån ett fenomenografiskt perspektiv och semistrukturerade intervjuer tillämpas för att samla in empiri. Urvalet består av nio lärare i fritidshem från olika skolor i södra Sverige. I analysprocessen sammanställdes lärare i fritidshemmets utsagor från intervjuerna i fyra olika kategorier som utgör studiens resultat; lärare i fritidshems uppfattningar kring fysisk aktivitet, möjligheter och hinder med fysisk aktivitet på fritidshemmet, läroplanen samt fritidshemmets verksamhet. Resultatet visar att lärare i fritidshem anser att fysisk aktivitet är en viktig del i undervisningen som enligt lärarna kan ge positiva effekter på elevernas hälsa och välmående. Samtliga fritidshem kommer upp i den rekommenderade mängden, 60 minuter per dag, som Folkhälsomyndigheten rekommenderar. Det framkommer att en stor del av fysisk aktivitet sker i anslutning till när skolan slutar och fritidshemmet tar vid, då samtliga lärare i fritidshem nämnde att eleverna var fysiskt aktiva under utevistelsen innan mellanmålet. Vidare framkom det att samtliga fritidshem hade tillgång till en idrottshall minst en gång i veckan, som då utnyttjades till formell undervisning vad gäller fysisk aktivitet. Resultatet visar att fördelarna med fysisk aktivitet är många men att nackdelen är att ramfaktorer kan sätta gränser i undervisningen.
- Grundlärarutbildning: fritidshem
- Pedagogiskt arbete (50304)
- Fenomenografi
- fritidshem
- fysisk aktivitet
- Lgr22
- lärare i fritidshem
Fysisk aktivitet: En fenomenografisk studie om hur lärare i fritidshem uppfattar fenomenet fysisk aktivitet inom ramen för fritidshemmets verksamhet
Kaszuba, S. (Författare), Leijon, M. (Författare). 2024-juni
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå