Forskning påvisar ett ökat stillasittande bland barn och ungdomar samt att ökad fysisk aktivitet är en positiv faktor till förbättrad fysisk och psykiskt välbefinnande. Lärarna i fritidshem har ett ansvar att möjliggöra rörelse och rörelseglädje på fritidshemmet. Enligt läroplanen för fritidshem ska eleverna utveckla en förståelse för hur fysisk aktivitet kan påverka deras hälsa och välbefinnande (Skolverket, 2022). Syftet med denna studien är undersöka vad fysisk aktivitet kan innebära för behöriga lärare i fritidshem för att på så vis bättre förstå hur olika lärare i fritidshem skapar möjlighet för eleverna att öka den fysiska aktiviteten utifrån sina förutsättningar. Studien grundar sig i två olika frågeställningar, den första lyder: Hur beskriver lärare i fritidshem sin syn på begreppet fysisk aktivitet? Den andra frågeställningen lyder: Hur beskriver lärare i fritidshem att de ger eleverna möjlighet till att öka sin fysiska aktivitet? I studien har den teoretiska utgångspunkten varit framförallt den fenomenografiska teorin men även i affordance teorin. I studien tillämpas en kvalitativ forskningsmetod genom semistrukturerade intervjuer med sju stycken informanter. Genom den kvalitativa analysmetoden kunde tre kategorier framställas, vilket blev fysisk aktivitet, lärare i fritidshems beskrivningar kring möjliggörandet av ökad fysisk aktivitet samt fysisk miljö. Resultatet i studien visade att lärarna i fritidshemmen har liknande uppfattningar kring begreppet fysisk aktivitet som ökad puls och tendens till svettning. Lärarna i fritidshemmen beskrev möjliggörandet som problematiskt i förhållande till den fysiska miljön. Slutsatsen har dragits att lärarna i fritidshem behöver fler förutsättningar för att möjliggöra ökad fysisk aktivitet, och de vill se ett förtydligande av begreppet fysisk aktivitet i styrdokumenten.
- Grundlärarutbildning: fritidshem
- Pedagogiskt arbete (50304)
- fysisk aktivitet
- fritidshem
- lärare i fritidshem
- möjliggörande
- fysisk miljö
- läroplan
Fysisk aktivitet? “Ja, de sitter ju aldrig stilla.”: Kvalitativ studie om lärare i fritidshems beskrivning kring möjliggörandet för ökad fysisk aktivitet på fritidshemmet
Borén, A. (Författare), Mattsson, L. (Författare). 2023-dec.
Examensarbete: Kandidatexamen