Abstract
Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i fritidshem beskriver hur deformar fysiska inomhusmiljöer. Syftet utgick från en frågeställning: Hur förhåller
sig lärare i fritidshem till didaktiska val i utformningen av inomhusmiljöer? Som
vald metod genomfördes semistrukturerade intervjuer för insamling av empiriskt
material. Intervjuerna gjordes med sex lärare i fritidshem från tre olika skolor varav
två av skolorna låg i samma kommun och en skola i en annan kommun. Studiens empiriska material har analyserats och tematiserats utifrån relevans av forskningsfråga och reliabilitet. Med hjälp av didaktisk teori har en teoretisk ansats skrivits fram som har hjälpt studien att få svar på hur lärare i fritidshem förhåller sig till didaktiska val i utformningen av fysiska inomhusmiljöer. Studiens resultat visade på hur lärare i fritidshem beskriver en medvetenhet kring hur de formar fysiska inomhusmiljöer i förhållande till didaktiska val. I resultatet framgår det att didaktiska val blir präglade av olika faktorer. De bidragande faktorerna som påverkar didaktiska val är om lärare i fritidshem är utbildade eller outbildade, fritidshemmets ekonomiska förutsättningar och rektors styrning och ledning av fritidshemmets verksamhet. Ytterligare faktorer är att alla informanter beskriver en tydlig medvetenhet kring utformningen av fritidshemmets fysiska inomhusmiljö, men även att det finns en risk att bli hemmablind i en befintlig fysisk inomhusmiljö.
Tilldelningsdatum | 2023-juni |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Göran Roos (Handledare), Maria Rosberg (Bedömande lärare) & Sara Lenninger (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Grundlärarutbildning: fritidshem
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogiskt arbete (50304)
Nyckelord
- vad
- hur
- varför
- didaktiska val
- fysisk inomhusmiljö