Studien är kvalitativ och syftar till att kritiskt undersöka hur genus gestaltas i text och bild i svenska skönlitterära barnböcker utgivna av ett svenskt bokförlag som påstår sig vara normutmanande. Förlaget marknadsför sina böcker till svenska skolor och erbjuder även material kopplat till värdegrunden i grundskolans läroplaner Lgr 11 och Lgr 22 med syftet att påverka barns uppfattningar om normer och stereotyper. Genom närläsning och omläsning undersöks hur platser, miljöer, tematik och barnkaraktärerna i en fiktiv lågstadieklass skildras i de elva lättlästa barnböcker som ingår i studien. Resultatet från analysen ingår sedan i en kritisk analys av hur genus gestaltas i text och bild i de elva barnböcker som ingår i studien. Den kritiska genusanalysen sker främst med hjälp av Nikolajevas abstrakta genusschema och begreppen inre perspektiv och yttre perspektiv som utvecklats för analys av barnböcker. Resultatet visar att barnböckerna inte är så normutmanande gällande genus som förlaget vill göra gällande. Både flickor och pojkar gestaltas med stereotypiskt kvinnliga karaktärsdrag. Majoriteten av pojkarna och flickorna i klassen har även könsstereotypiska utseenden med några få undantag. Böckerna skildrar en närmast utopisk värld där diskriminering av kön, könsuttryck och könsidentitet inte existerar. Resultatet diskuteras utifrån genusteoretiska begrepp som performativt genus, heteronormativitet, dikotomi och hierarki. Studien avslutas med en diskussion om normkritisk barnlitteratur, didaktiska implikationer, normkritisk pedagogik och betydelsen för lärares yrkesroll. Den avslutande diskussionen grundas i tidigare forskning kring normkritisk pedagogik och ”normutmanande” barnböcker.
Tilldelningsdatum | 2023-dec. |
---|
Originalspråk | Svenska |
---|
Handledare | Jonas Asklund (Handledare), Jan Andersson (Bedömande lärare) & Petra Magnusson (Examinator) |
---|
- Grundlärarutbildning: förskoleklass och årskurs 1-3
- genus
- könsmönster
- barnlitteratur
- genusuppfattningar
- normkritik
- lågstadiet
Genusframställningar i ”normutmanande” skönlitterära barnböcker: En analysstudie av text och bild i lättlästa böcker för lågstadieelever med koppling till skolans ansvar att synliggöra och motverka begränsande könsmönster
Johansson, N. (Författare). 2023-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå