Abstract
Uppsatsens syfte är att undersöka vilken vikt de geografiska traditionerna ges i den nuvarande och i tidigare kursplaner för ämnet geografi samt hur dessa traditioner visar sig hos aktiva SOlärare i grundskolans senare del i deras syn på geografiämnets beståndsdelar.
Uppsatsen tar avstamp i en redogörelse för Pattisons fyra geografiska traditioner (den rumsliga, den regionala, den naturgeografiska och människa-natur traditionen) med tillägg av den kritiska traditionen som Graves benämner den. Dessa traditioner ligger till grund för granskningen av nuvarande kursplan och för kursplaner för geografämnet under 1900-talets senare del. De olika traditionernas vikt i förhållande till varandra redovisas genom en tabell som sammanfattar kursplansanalysen. Exempel på resultatet är att Människa-natur traditionen har fått en dominerande del i senare kursplaner samt att den kritiska traditionen tillkommit sedan Lgr 80.
Genom intervjuer undersöktes aktiva SO-lärares syn på geografiämnets beståndsdelar. Det empiriska materialet har tolkats utifrån en hermeneutisk ansats. Även om lärarna undervisade i och runtomkring samma centralort blev resultatet att synen skiljer sig från person till person. Dock utmärkte sig vissa traditioner mer än andra. En tradition med stor närvaro var människa-natur traditionen, även den naturgeografiska traditionen var väl representerad i lärarnas syn.
Tilldelningsdatum | 2012-juni-20 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Kaj Ojanne (Handledare) & Henrik Svensson (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Lärarprogrammet
Kurser och ämnen
- Geografi
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Didaktik (50302)
- Samhällsvetenskap (5)
Nyckelord
- geografiska traditioner
- so-lärare
- kursplansanalys
- ämnessyn
- toh 55
- lgr 62
- lgr 69
- lgr 80
- lpo 94
- lgr 11