Abstract
Syftet med denna studie är att undersöka vilka gester lärare producerar, hur medvetna deär om gesterna och om gester är ett didaktiskt verktyg som används under
matematiklektionerna i åk 1-3. Denna studie är av betydelse då tidigare forskning har
visat på de positiva effekter gester har på elevers förståelse både på kort och lång sikt.
Gester har även visat sig påverka elevers förmåga att generalisera sina kunskaper samt
öka sannolikheten att eleverna tillämpar de matematiska metoder som presenteras, om
korrekta gester används vid inlärningen.
Denna kvalitativa studie utfördes genom observation och intervjuer med tre verksamma
lärare. För att undersöka detta har gesterna som producerats kategoriserats utifrån tre
kategorier som är inspirerade av det sociokulturella perspektivet och en kategori för
allmänna gester. Resultaten indikerade att två av de tre lärarna huvudsakligen använde
gester för att rikta elevernas fokus mot det matematiska innehållet. Det framkom att
lärarna inte ansåg sig vara särskilt medvetna om vilka gester de gjorde. Trots detta kunde
lärarna reflektera över den potentiella inverkan som gesterna hade på elevernas förståelse.
Slutligen framkom det att lärarna använde gester för att stödja elevernas tankeprocesser,
förtydliga stoffet eller förklara begrepp.
Tilldelningsdatum | 2023-dec. |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Per Blomberg (Handledare), Örjan Hansson (Bedömande lärare) & Petra Magnusson (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Grundlärarutbildning: förskoleklass och årskurs 1-3
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogik (50301)
Nyckelord
- matematikundervisning
- matematik
- gester
- didaktik
- lärare
- lågstadiet