Grammatik i fokus - En studie i niondeklassares grammatikkunskaper samt i högstadielärares grammatikundervisning

  • Helena Bruneby

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Denna uppsats består av en kvantitativ studie av högstadieelevers grammatikkunskaper, samt en kvalitativ studie av högstadielärares grammatikundervisning. Eleverna som ingår i studien går samtliga sista terminen i årskurs nio. Studien är grundad på ett grammatiktest som sjuttiosju elever från tre olika högstadieskolor har deltagit i, samt en enkätundersökning där tio lärare som undervisar i svenska på högstadiet har svarat på frågor kring sin grammatikundervisning. Grammatiktesten har rättats, analyserats och kategoriserats utifrån de svar som givits och enkätsvaren har analyserats i förhållande till elevernas testresultat. Studien visar på likheter mellan respondenternas åsikter i den uppsats som förhandenvarande uppsats har sin utgångspunkt i (Bruneby 2006), och nuvarande uppsats, genom dess skildring av elevernas svaga kunskaper i explicit grammatik. Trots detta vittnar studien om en tillfredställande grammatikundervisning i tid räknat. Elevernas implicita kunskaper uppvisade bättre resultat, även om det även på detta område fanns brister.

    Tilldelningsdatum2007-juni-01
    OriginalspråkSvenska

    Nationell ämneskategori

    • Samhällsvetenskap (5)

    Citera det här

    '