Grovmotorik i förskolan
: Pedagogers uppfattningar och erfarenheter

  • Fanny Eklöf
  • Nelly Sandell

Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

Abstract

Enligt Läroplan för förskolan ska barnen bland annat få möjlighet att förbättra sin varierande rörelseförmåga genom att medverka i fysiska aktiviteter (Skolverket 2018). Syftet med vår studie var att genom en webbaserad enkät undersöka pedagogers åsikter om grovmotorik i förskolan och rapporterad frekvens av grovmotoriska aktiviteter med barnen. Som analysmetod för redovisning av studiens resultat använde vi oss av korstabeller för att ställa två frågor mot varandra. Vi valde att skicka förfrågan om deltagande till 50 förskolor inom fyra mellanstora kommuner inom Skåne län. Totalt registrerades det att 42 (N=42) pedagoger besvarade vår enkät. Däremot besvarade endast 34 (n=34) pedagoger enkätens alla frågor. Utifrån en korstabell visade resultatet att en femte del av pedagogerna ledde och genomförde grovmotorisk undervisning tillsammans med barnen upp till 30 minuter mellan två och tre gånger per vecka. Det visade också sig att pedagogerna ansåg att grovmotorisk träning hade stor betydelse för barns grovmotoriska utveckling i förskolans verksamhet i samband med barns visade intresse.
Tilldelningsdatum2023-dec.
OriginalspråkSvenska
HandledareAnn-Christin Sollerhed (Handledare), Hanna Sepp (Bedömande lärare), Sara Lenninger (Examinator) & Maria Rosberg (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Förskollärarutbildning

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • grovmotorik
  • pedagoger
  • grovmotoriska aktiviteter
  • undervisning
  • enkätstudie
  • förskola

Citera det här

'