Abstract
Denna kvalitativa studie undersökte grundskollärares (årskurs F-3) uppfattningaroch praktiker kring tyst läsning som stöd för läsförståelse och deras explicita
undervisning av läsförståelsestrategier under denna aktivitet. Studien baserades på
Vygotskijs Socially Mediated Learning Theory, The Cognitive Apprenticeship
Modell och The Simple View of Reading (SVR). Semistrukturerade intervjuer
genomfördes med sju lärare i södra Sverige och analyserades tematiskt.
Resultaten visar att lärarna rapporterar att de undervisar i strategier som
förutsägelser, sammanfattningar och frågor. Denna undervisning sker dock främst
före eller efter tyst läsning, ofta genom modellering under högläsning. Lärarna
uppfattar tyst läsning som viktig för att främja självständig läsning, läsflyt och
förståelse, särskilt för de elever som redan har etablerat ett visst flyt i läsningen.
Betydande utmaningar inkluderar svårigheter att undervisa och övervaka
strategianvändning under tyst läsning på grund av aktivitetens individuella karaktär. Lärarna beskriver också hur elever ibland väljer olämpliga texter eller
saknar motivation och bara ‘’låtsasläsning’’. Dessutom är det utmanande att
stödja elever med avkodningssvårigheter. För att möta dessa utmaningar använder
lärarna stöd före läsningen (ordkunskap, förkunskaper) och aktiviteter efter
läsningen (bokrecensioner) för att bedöma förståelsen.
Studien drar slutsatsen att även om lärarna använder forskningsbaserade metoder
som modellering och Scaffolded Silent Reading, begränsar praktiska faktorer
möjligheterna till explicit strategiundervisning under själva tysta läsningen. En
balanserad metod som integrerar olika läsformer och anpassat stöd
rekommenderas
Tilldelningsdatum | 2025-juni |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Sanna Kraft (Handledare), Simone Löhndorf (Bedömande lärare) & Petra Magnusson (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Grundlärarutbildning: förskoleklass och årskurs 1-3
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogik (50301)
Nyckelord
- Tyst läsning
- självständig läsning
- Läsförståelsestrategier
- Läsflyt
- Lässtrategiundervisning
- Scaffolded Silent Reading (ScSR)