Abstract
Abstract
Syftet med undersökningen är att se hur pedagoger ser på grupparbete som inlärningsmetod.
I litteraturdelen presenteras olika begrepp som har med grupparbete att göra, historik kring
grupparbete samt kommer vi se till dagens skola och dess läroplan.
Vi har intervjuat fyra pedagoger för att besvara vår forskningsfråga: Hur ser ett strategiskt
urval av pedagoger i dagens skola på grupparbete som inlärningsmetod? De intervjuade
pedagogerna valdes ut med kriteriet att de skulle vara verksamma i en årskurs 5 för att i
kursplaner för olika ämnen finns mål at uppfylla i årskurs 5.
Resultatet visar att de intervjuade pedagogerna har olika syn på grupparbete men att de har
samma bas, nämligen samarbete. Resultatet visar även att det finns olika vägar att gå för att
uppnå mål, till exempel samarbete eller någon sorts faktakunskap, men även att pedagogerna
använder grupparbete för att uppnå ett visst mål. Som helhet ser de intervjuade pedagogerna
grupparbete som ett varierat arbetssätt.
Ämnesord
: Grupparbete, lära in i grupp, lära av varandra, samspel och samarbetaTilldelningsdatum | 2010-juli-14 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Margreth Johansson (Handledare) & Håkan Sandgren (Examinator) |
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogiskt arbete (50304)
Nyckelord
- grupparbete
- inlärning