Gymnasieelevers tankar kring kemiska processer i ett vardagligt perspektiv

  • Johan Söderlund

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    I detta arbete belyser jag elevers tankar om fotosyntes och nedbrytning. Syftet är att studera hur elever tillämpar naturvetenskaplig kunskap på vardagsfenomen. Jag studerar hur eleverna använder sitt vardagliga språk och den teori de lärt sig i skolundervisningen. Aktuell forskning på dessa områden presenteras tillsammans med teorier om lärande och analyser och kommentarer till kursplanen.

    Intervjuer har genomförts med ett antal elever där undersökningens huvudmål har varit att se hur eleverna utvecklat sin förståelse rörande frågor om fotosyntes och nedbrytning när de gått från grundskolan till gymnasiet samt om vetenskapliga språk förändras i någon utsträckning.

    Resultatet har sedan jämförts med en nationell utvärdering av skolans naturvetenskapliga undervisning där samma frågor användes.

    Det resultat arbetet utmynnat i har gett mig den insikten att elever ofta har mer kunskap än de spontant visar. Detta anser jag är en viktig iakttagelse och hoppas därför kunna dela med mig av denna till andra pedagoger.

    Tilldelningsdatum2007-jun-01
    OriginalspråkSvenska

    Nationell ämneskategori

    • Samhällsvetenskap (5)

    Citera det här

    '