Gymnasieskolorna och pandemin
: En studie om att möta stödbehov under extraordinära omständigheter

  • Emma Strid
  • Johan Hegefeldt

Examensarbete: Magisterexamen

Abstract

Under covid-19 pandemin förändrades många skolors förutsättningar att tillgodose särskilt stöd för elever radikalt. Syftet med studien var därför att undersöka hur det särskilda stödet organiserats för att gynna elevernas kunskapsinlärning trots de svårigheter som nedstängningen medförde. För att få insikt i detta har vi författare undersökt vilka specialpedagogiska utmaningar specialpedagoger/speciallärare ställts inför i samband med nedstängningen under pandemin samt hur har de arbetat för att möta elevernas stödbehov vid nedstängningen. Informanterna valdes då dessa var en viktig del av den verksamhetsanpassning som gymnasieskolorna tvingades till på grund av nedstängningen.
I denna studie undersöks hur sju specialpedagoger och speciallärare, verksamma i svenska gymnasieskolorna, arbetat för att tillgodose stödbehovet för elever i behov av särskilt stöd under nedstängningen till följd av pandemin. Dataunderlaget i studien bygger på kvalitativa semistrukturerade intervjuer som analyserades utifrån tematisk innehållsanalys. De teman som identifierats var; “Hinder med distansundervisningen”, “Pedagogiska hinder”, ”Hinder i arbete med särskilt stöd”, ”Det specialpedagogiska arbetet för att möte stödbehov” och “Påverkan på de specialpedagogiska professionerna”. För att bättre kunna ge förståelse för arbetets genomförande och svårigheterna som uppstod har vi författare använt oss av Urie Bronfenbrenners ekologiska systemteori som teoretiskt verktyg. Studien resultat visar att specialpedagoger och speciallärare haft en avgörande roll i att tillgodose särskilt stöd under pandemin. Det går även att utläsa att de undersökta skolorna, med stöd av informanterna, har organiserat verksamheterna och undervisningen för att möta hinder förhållandevis väl. Förhoppningen är att resultaten i studien kan inspirera till bättre förutsättningar vid liknande framtida situationer.
Tilldelningsdatum2023-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareLinda Plantin Ewe (Handledare), Tina Kullenberg (Bedömande lärare) & Helena Sjunnesson (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Specialpedagogiskt program

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)

Nyckelord

  • pandemi
  • gymnasieskola
  • distansundervisning
  • specialpedagogik
  • särskilt stöd

Citera det här

'