"Hänga gubbe" i skolan
: 10-åringar och lek utifrån ett lärandeperspektiv

  • Sofie Hansen
  • Jenny Gustdolf

    Examensarbete: Högskoleexamen

    Abstract

    Abstract

    Läroplanen poängterar lekens roll i skolan och dess betydande för lärandet,

    därför ville vi belysa leken och lärandet i denna uppsats utifrån elevers

    perspektiv. Syftet är att tydliggöra elevers lek och ifall de ser ett lärande i

    leken, samt att synliggöra elevernas tankar angående pedagogens eventuella

    roll i leken. Studien omfattar 39 elever i årskurs fyra och resultatet

    presenteras med utgångspunkt ifrån våra frågeställningar. Studien påvisar att

    lek ses som en kul aktivitet som görs framförallt tillsammans med andra. Vår

    analys utifrån resultaten ifrån årskurs fyra visar på att eleverna ser ett visst

    samband mellan lek och lärande, dock är det bara en liten andel av

    respondenterna som gjorde denna koppling. Lek sågs främst som lärande när

    det skedde i relation till skolämnena under lektionstid.

    Nyckelord: Lek, lärande, synliggörande, barns perspektiv, vuxnas roll

    Tilldelningsdatum2010-feb.-23
    OriginalspråkSvenska
    HandledareCamilla Siotis (Handledare) & Bengt Selghed (Examinator)

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nyckelord

    • lek
    • lärande
    • synliggörande
    • barns perspektiv
    • vuxnas roll

    Citera det här

    '