Abstract
Abstract
Läroplanen poängterar lekens roll i skolan och dess betydande för lärandet,
därför ville vi belysa leken och lärandet i denna uppsats utifrån elevers
perspektiv. Syftet är att tydliggöra elevers lek och ifall de ser ett lärande i
leken, samt att synliggöra elevernas tankar angående pedagogens eventuella
roll i leken. Studien omfattar 39 elever i årskurs fyra och resultatet
presenteras med utgångspunkt ifrån våra frågeställningar. Studien påvisar att
lek ses som en kul aktivitet som görs framförallt tillsammans med andra. Vår
analys utifrån resultaten ifrån årskurs fyra visar på att eleverna ser ett visst
samband mellan lek och lärande, dock är det bara en liten andel av
respondenterna som gjorde denna koppling. Lek sågs främst som lärande när
det skedde i relation till skolämnena under lektionstid.
Nyckelord: Lek, lärande, synliggörande, barns perspektiv, vuxnas roll
Tilldelningsdatum | 2010-feb.-23 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Camilla Siotis (Handledare) & Bengt Selghed (Examinator) |
Högskolepoäng
- 15 hp
Nyckelord
- lek
- lärande
- synliggörande
- barns perspektiv
- vuxnas roll