Högläsning är mer än att bara läsa!
: En empirisk undersökning om hur verksamma lärare F-3 arbetar med högläsning

  • Victoria Jönsson
  • Wilma Landin

Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå

Abstract

Syftet med examensarbetet är att undersöka hur legitimerade och verksamma lärare i årskurs F–3 använder högläsning i sin undervisning. Studien utgår ifrån det sociokulturella perspektivet där högläsning ses som en social interaktion som främjar barn språkutveckling. En kvalitativ undersökning har genomförts där sex legitimerade och verksamma lärare har blivit intervjuade. Intervjuerna återspeglar hur lärarna använder högläsning i sin undervisning. Resultatet visar att lärarna förespråkar högläsning och använder det aktivt. De två huvudsakliga syftena med högläsning är avslappning eller strukturerade lektioner för att utveckla elevernas språkinlärning. Informanterna i studien är överens om att högläsning stärker elevernas ordförråd och påverkar elevernas språkutveckling positivt. De olika informanterna prioriterar olika aktiviteter vid högläsning och tidsbrist är en faktor som gör att högläsning inte används lika mycket som de hade önskat. Av de informanter som har intervjuats har få använt strukturerade uppgifter både före och efter högläsning.
Tilldelningsdatum2023-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareSimone Löhndorf (Handledare), Joachim Liedtke (Bedömande lärare) & Petra Magnusson (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Grundlärarutbildning: förskoleklass och årskurs 1-3

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • högläsning
  • sociokulturella perspektivet
  • språkutveckling
  • ordförråd
  • didaktiska strategier
  • lärarperspektiv

Citera det här

'