”Hade jag inte gått till gruppen hade jag inte kommit till skolan”
: Elever, pedagoger och rektorers upplevelse av uppstarten och den första tiden i särskilda undervisningsgrupper

  • Johanna Palm

Examensarbete: Masterexamen

Abstract

Syftet med studien är att undersöka uppstarten och den första tiden i särskilda undervisningsgrupper utifrån ett särskilt fokus på eleverna, pedagogerna och skolledningens perspektiv. Frågeställningarna är: Vilken betydelse har den särskilda undervisningsgruppen för olika aktörer, det vill säga grundskoleelever, pedagoger och rektorer? Vilken funktion har de särskilda undervisningsgrupperna vid dessa skolor, enligt elever, pedagoger samt skolledning? Skollagen dikterar när elever är i behov av stöd och skolorna ska finna lösningar för att hjälpa dem. Särskilda undervisningsgrupper är en form av stödinsats som sätts in för elever i svårigheter. Den utvecklingsekologiska teorin har använts för att analysera vilka upplevelser dessa grupper ger elever, pedagoger och rektorer. Metoden som används i denna studie är halvstrukturerade livsvärldsintervjuer där datan analyseras med hjälp av tematisk analys. Resultatet visar att grupperna skapar en tryggare och lugnare miljö på skolorna. Dock innebär grupperna exkludering av eleverna i sociala sammanhang. Även om resultaten är att alla aktörer är nöjda så hade det behövts en större studie för att kunna generalisera denna slutsats. Nya frågor som hade varit intressanta hade rört hur vanliga dessa grupper är.
Tilldelningsdatum2024-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareTina Kullenberg (Handledare), Linda Petersson-Bloom (Bedömande lärare) & Jonas Aspelin (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Magisterprogram i utbildningsvetenskap

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • exkludering
  • inkludering
  • moral
  • skolans uppdrag
  • särskild undervisningsgrupp

Citera det här

'