Handskrivningens roll
: Igår, idag, imorgon

  • Jenny Björk
  • Caroline Meijer

    Examensarbete: Högskoleexamen

    Abstract

    Vi valde att genomföra en undersökning baserad på intervjuer med syfte att undersöka hur lärare resonerar kring handskrivandets roll i förhållande till ny skrivteknik. Både lärare på högskolenivå och som undervisar i förskoleklass medverkar i studien. Forskningsfrågorna som ligger till grund för undersökningen är följande: Hur resonerar lärare kring en korrekt pennfattnings betydelse för barns skrivförmåga? Hur resonerar lärare om att använda datorer och andra skrivhjälpmedel i barns skrivande? Vår undersökning kommer att belysas utifrån ett sociohistoriskt perspektiv.

    Uppsatsen tar upp ämne som skrivundervisning i Sverige, definition av en korrekt pennfattning, styrdokument, barnet som skrivande person samt datorn i undervisningen. Vi finner det rimligt att fråga hur korrekt pennfattning har betydelse för barns skrivförmåga. Respondenterna fokuserar på att lusten, innehållet i det barnet skriver samt att väcka skrivglädje är viktiga aspekter. Datoranvändningen ses som något positivt för alla barn och som något som kan väcka intresse för att skriva. Vår undersökning visar också på att föreställningen att vi kommer att skriva för hand även i framtiden finns även om digitala skrivverktyg tar över mer och mer.

    Ämnesord

    : korrekt pennfattning, handskrift, lärare, makt, tradition, sociohistorisk

    Tilldelningsdatum2011-jun-30
    OriginalspråkSvenska
    HandledareLars-Erik Nilsson (Handledare) & Torgny Ottosson (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Lärarprogrammet

    Högskolepoäng

    • 22,5 hp

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogik (50301)

    Nyckelord

    • korrekt pennfattning
    • handskrift
    • lärare
    • makt
    • tradition
    • sociohistorik

    Citera det här

    '