”Har vi problem med glada barn som hoppar och studsar?”
: Fritidslärares uppfattningar om barns rörelse samt arbetet med barns rörelseaktivitet i fritidshemmet

  • Ivica Culjak
  • Vilgot Hydén

Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

Abstract

Syftet med denna studie är att undersöka vad som får barn att röra på sig samt hur arbetet med barns rörelseaktivitet i fritidshemmet ser ut. Undersökningen har ett fenomenografiskt perspektiv där fritidslärares uppfattningar står i centrum. Studien är baserad utifrån en kvalitativ metod där sju fritidslärare med behörighet i ämnet idrott och hälsa har intervjuats i västra Skåne. Resultatet visar att fritidshemmets organisatoriska förutsättningar, fritidshemmets fysiska, fria och sociala miljö, ett varierat utbud av sporter och aktiviteter och föräldrars engagemang och aktiva livsstil får barn att röra på sig. Centralt i arbetet med barns rörelseaktivitet i fritidshemmet är att utgå från barns intressen, behov och erfarenheter, fritidslärarens stimulerande förhållningssätt och fritidslärarens kompensatoriska insatser mot hem och föreningsliv. Utifrån studiens resultat i relation till tidigare forskning kan slutsatsen dras att fritidslärare bör rikta sitt fokus mot fysiskt inaktiva
barn för att utjämna skillnader i barns olika förutsättningar.
Tilldelningsdatum2022-dec.
OriginalspråkSvenska
HandledareChristian Andersson (Handledare), Erika Hansson (Bedömande lärare) & Sara Lenninger (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Grundlärarutbildning: fritidshem

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • fritidshem
  • fritidslärare
  • fysisk aktivitet
  • rörelseaktivitet
  • fenomenografi

Citera det här

'