Abstract
Syftet med denna studie är att undersöka vad som får barn att röra på sig samt hur arbetet med barns rörelseaktivitet i fritidshemmet ser ut. Undersökningen har ett fenomenografiskt perspektiv där fritidslärares uppfattningar står i centrum. Studien är baserad utifrån en kvalitativ metod där sju fritidslärare med behörighet i ämnet idrott och hälsa har intervjuats i västra Skåne. Resultatet visar att fritidshemmets organisatoriska förutsättningar, fritidshemmets fysiska, fria och sociala miljö, ett varierat utbud av sporter och aktiviteter och föräldrars engagemang och aktiva livsstil får barn att röra på sig. Centralt i arbetet med barns rörelseaktivitet i fritidshemmet är att utgå från barns intressen, behov och erfarenheter, fritidslärarens stimulerande förhållningssätt och fritidslärarens kompensatoriska insatser mot hem och föreningsliv. Utifrån studiens resultat i relation till tidigare forskning kan slutsatsen dras att fritidslärare bör rikta sitt fokus mot fysiskt inaktivabarn för att utjämna skillnader i barns olika förutsättningar.
Tilldelningsdatum | 2022-dec. |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Christian Andersson (Handledare), Erika Hansson (Bedömande lärare) & Sara Lenninger (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Grundlärarutbildning: fritidshem
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogiskt arbete (50304)
Nyckelord
- fritidshem
- fritidslärare
- fysisk aktivitet
- rörelseaktivitet
- fenomenografi