Abstract
Studiens syfte är att undersöka hur sex pedagoger beskriver sina erfarenheter och uppfattningar om vad som kännetecknar hem- och konsumentkunskapsundervisningen på grundsärskolan med inriktning ämnesområden och gymnasiesärskolans individuella program. Studien tar sin utgångspunkt utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Genom semistrukturerade intervjuer synliggörs pedagogernas uppfattningar om undervisningen i hem- och konsumentkunskap. Studiens avsikt är inte att generalisera kring hem- och konsumentkunskapsundervisningen utan att bidra med en möjlig bild av ämnet. Resultatet visar på en hem- och konsumentkunskapsundervisning där pedagogernas mål är att eleverna ska bli så självständiga som möjligt i köket i framtiden. En överensstämmelse mellan pedagogernas uppfattningar är att det är viktigt för elevgruppen att lära sig att tillreda enkla måltider såsom frukost och mellanmål. Pedagogerna i studien anser även att det är viktigt för eleverna att känna till ”matlagningsspråket” som tillhör matlagning och bakning. På de undersökta skolorna undervisar man lika mycket i matlagning som i bakning. Förslag till fortsatt forskning är att undersöka hur eleverna använder den kunskap de har utvecklat genom undervisningen i hem- och konsumentkunskap efter avslutad skolgång.
Tilldelningsdatum | 2020-mars-11 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Lisbeth Ohlsson (Handledare) & Roos Carin (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Speciallärarprogrammet
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogik (50301)
Nyckelord
- bakning
- grundsärskola
- gymnasiesärskola
- hem- och konsumentkunskap
- matlagning
- recept