Hemsöborna eller Ondskan - om svensk skönlitteratur i svenskundervisningen på gymnasiet

  • Carola Nilsson
  • Sibel Polat

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Studiens syfte är att undersöka vilken svensk skönlitteratur som används i svenskundervisningen på gymnasiet. Undersökningen belyser litteraturundervisning på gymnasiet med koppling till ett litterärt svenskt kulturarv. Den empiriska undersökningen grundar sig på en enkätundersökning med svensklärare på gymnasiet och på en jämförelse med sexton utvalda antologier för gymnasiet. I enkätundersökningen deltog lärare från tio olika skolor i tre olika kommuner. Resultatet visar att det först och främst är elevernas intressen som styr lärarnas val av skönlitteratur. Förmedlingen av det svenska kulturarvet tycks komma i andra hand eller sker omedvetet.

    Tilldelningsdatum2005-jan-01
    OriginalspråkSvenska

    Nationell ämneskategori

    • Samhällsvetenskap (5)

    Citera det här

    '