Syftet med studien är att belysa pedagogers beskrivningar av hundassisterad pedagogik, för att därigenom bidra med kunskap om främjandet av kommunikation och social interaktion för elever med IF och autism genom hundassisterad pedagogik. Interaktion med djur har en dokumenterat positiv påverkan på människans välbefinnande, dock saknas nationell forskning gällande elever med IF och autism och hundassisterad pedagogik. Intresse väcktes hos författarna, som blivande speciallärare med vald inriktning mot intellektuell funktionsnedsättning, att belysa området. Elever med IF och autism ska ges full möjlighet till delaktighet och att göra sina röster hörda, varvid skolan behöver ge det stöd som eleverna är i behov av. För elever med IF och autism innebär förmågan till kommunikation och social interaktion en svårighet och utveckling inom dessa områden behöver främjas genom insatser av skolan. Utöver den internationella forskning som studien grundar sig på, samlades empiri in genom intervjuer utifrån studiens frågeställningar; Vad är nyttan med hundassisterad pedagogik för elever med IF och autism för att främja kommunikation och social interaktion, enligt de intervjuade pedagogerna? och Hur beskriver de intervjuade pedagogerna att hundassisterad pedagogik används för elever med IF och autism för att främja kommunikation och social interaktion? Den empiriska datainsamlingen genomfördes genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer som därefter bearbetades genom tematisk analys. Pedagoger med kunskap och erfarenheter från användande av hundassisterad pedagogik i syfte att främja kommunikation och sociala interaktion för elevgruppen intervjuades. Slutligen tolkades resultatet utifrån Ryan och Deci´s självbestämmandeteori, i vilken inre motivation är central. När de tre komponenterna autonomi, kompetens och samhörighet sammankopplas upplever individen inre motivation och lärande kan ske, enligt teorin. Studiens resultat visar att hundassisterad pedagogik kan ge eleverna en möjlighet till att i undervisning, såväl enskilt som i grupp, utveckla sin kommunikation och sociala interaktion. Eleverna visar på en ökad förmåga att ta initiativ, uttrycka sin åsikt, samarbeta, stressen minskar, elevernas självförtroende ökar och en ökad motivation till skolarbete uppvisas.
- autism
- hundassisterad pedagogik
- intellektuell funktionsnedsättning
- kommunikation och social interaktion
- motivation
- självbestämmandeteorin
Hundassisterad pedagogik för elever med intellektuell funktionsnedsättning och autism: pedagogers beskrivningar av hundassisterad pedagogik för att främja kommunikation och social interaktion för elever med IF och autism
Jensen, S. (Författare), Engsten, E. (Författare). 2024-juni
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå