Hur används datorn som ett hjälpmedel i skolan? –Enkätundersökning om hur datorn tillämpas och används av elever och pedagoger i undervisningen

  • Feria Latifi Nasufi
  • Juliana Mousawi

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Hur används datorn som ett hjälpmedel i skolan?

    –Enkätundersökning om hur datorn tillämpas och används av elever och pedagoger i undervisningen.

    Författare: Feria Latifi Nasufi

    Juliana Mousawi

    Abstract

    Syftet med arbetet är att undersöka hur datorn används som ett hjälpmedel i undervisningen i grundskolan för elever i årskurs 2-6. Samt hur pedagogerna förhåller sig till datorn som ett hjälpmedel. Huvudinnehållet i arbetet är hur datorn används i skolan som ett hjälpmedel i ett undervisningssyfte för både pedagoger och elever samt vilka för och nackdelar datorn har i undervisningen.

    Vår undersökning bygger på två enkätundersökningar, en med eleverna samt en med pedagogerna. Undersökningen ägde rum på en grundskola för elever i årskurs 2-6.

    Våra problempreciseringar:

    Vilket förhållningssätt har eleverna till datorn som ett hjälpmedel i skolan?

    Hur arbetar och använder pedagogerna sig utav datorn i undervisningen?

    Resultaten från undersökningen visade sig vara ha en positiv inställning i hur eleverna arbetar med datorn som ett hjälpmedel i skolan. Eleverna stimulerades för ett fortsatt arbete med hjälp av datorn medan pedagogerna menade att datorn bidrog till variation och motivation i undervisningen.

    Tilldelningsdatum2008-jan.-01
    OriginalspråkSvenska

    Nationell ämneskategori

    • Samhällsvetenskap (5)

    Citera det här

    '