Abstract
I dagens samhälle diskuteras ofta hur utbildningssystemet kan möta behoven hos särskilt begåvade elever. Denna studie syftar till att öka förståelse kring hur lärarkompetensen ser ut i årskurserna 4-6 kopplat till att kunna identifiera och utmana särskilt begåvade elever. Vidare syftar studien till att belysa hur arbetsplatsens resurser och stöd formar och prioriterar lärarnas möjlighet att arbeta med denna elevgrupp.Studien utgår från ramfaktorteorin samt teorin om lärarkompetens. Metoden är kvalitativ och består av semistrukturerade intervjuer med åtta matematiklärare. Resultaten visar att de flesta lärare saknar specifik utbildning och erfarenhet, vilket begränsar deras förmåga att kunna identifiera och möta dessa elevers behov.
Slutsatsen av studien är att det finns ett behov av kompetensutveckling och en önskan om utbildning från lärarhögskolan, då lärare känner att de saknar rätt verktyg och resurser som krävs för att identifiera och undervisa särskilt begåvade elever.
Tilldelningsdatum | 2024-dec. |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Örjan Hansson (Handledare), Jenny Green (Bedömande lärare) & Petra Magnusson (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Grundlärarutbildning: årskurs 4-6
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogiskt arbete (50304)
Nyckelord
- särskilt begåvade elever
- matematikundervisning
- lärarkompetens
- differentiering
- acceleration
- berikning