Hur förskollärare synliggör fysikaliska fenomen för barn i förskolan
: En kvalitativ studie utifrån förskollärares perspektiv och uppfattningar

  • Afkar Al-Ramadan
  • Mona Alshahmang

Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

Abstract

Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare uppfattar och tänker kring undervisning om fysikaliska fenomen i förskolan. Studien handlar om att skapa kunskaper kring hur förskollärare anser att fysikaliska fenomen bör synliggöras för barn i förskolan, vilka fysikaliska fenomen förskollärare arbetar med i förskolan och vilka möjligheter samt utmaningar förskollärare uppfattar i undervisningen om fysikaliska fenomen. För att få svar på ovan nämnda frågeställningar valdes semistrukturerade intervjuer. Fem yrkesverksamma och utbildade förskollärare från fyra olika kommuner deltar i studien. Resultatet synliggör att de flesta förskollärare som deltog i denna studie utgår från barnens intresse och skapar lärande kring fysikaliska fenomen i spontana situationer. Förskollärare påpekar även att deras kunskaper kring arbetet med fysikaliska fenomen samt fysikaliska begrepp är begränsade och det är lite svårt att avgöra vad som tillhör fysik eller andra naturvetenskapliga områden. De olika fysikaliska fenomen som förskollärarna i denna studien har arbetat med är bland annat friktion, magnetism, skuggor och ljus och ljusreflektion.
Tilldelningsdatum2022-dec.
OriginalspråkSvenska
HandledarePatrik Jönsson (Handledare), Maria Rosberg (Examinator) & Marie Fridberg (Bedömande lärare)

Utbildningsprogram

  • Förskollärarutbildning

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • fysikundervisningen
  • naturvetenskap
  • utvecklingspedagogik
  • förskollärare
  • förskola

Citera det här

'