Hur fungerar samarbetet mellan klasslärare och studiehandledare?
: En undersökning i årskurserna F-3

  • Lisa Billsten
  • Camilla Hansson

Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå

Abstract

Syftet med denna undersökning är att undersöka hur samarbetet fungerar mellan klasslärare och studiehandledare i årskurserna F-3. De forskningsfrågor som vi utgått från är: Hur fungerar samarbetet mellan klasslärare och studiehandledare i årskurserna F-3 samt vilka faktorer påverkar samarbetet mellan klasslärare och studiehandledare i årskurserna F-3? Undersökningen gjordes med semistrukturerade intervjuer av klasslärare och studiehandledare i årskurserna F-3. Resultatet analyserades med hjälp av Foucaults maktteori, begreppet mikromakt och governmentality. Vi använde oss även av fenomenologisk infallsvinkel. I tidigare forskning om högre årskurser framkommer avsaknad av tid till gemensam planering och bristande kommunikation. Av vår undersökning av F-3 framgår det att det finns ett behov av fungerande studiehandledning för att eleverna ska nå kunskapskraven. Ett resultat av vår undersökning är också att brist på tid, planering och ekonomi gör att studiehandledningen inte blir optimal för elever som är berättigade till studiehandledning. En slutsats som går att dra är att planering och tid hör ihop då tiden behövs för att planering ska ske.
Tilldelningsdatum2023-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareStefan Jacobsson (Handledare), Christoffer Dahl (Bedömande lärare) & Petra Magnusson (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Grundlärarutbildning: förskoleklass och årskurs 1-3

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • samarbete
  • klasslärare
  • studiehandledare
  • handledning
  • F-3
  • svenska
  • modermålsundervisning

Citera det här

'