Abstract
Syftet med uppsatsen är att få en inblick i hur pedagoger anser sig använda bilderböcker i sitt pedagogiska arbete på förskolan. Undersökningen avser att utröna om pedagogerna hade några speciella tankar om varför de läser bilderböcker med barnen på förskolan. Pedagogernas syn på läsmiljöns betydelse för högläsningen undersökts också. Metoden som används är kvalitativa semistrukturerade intervjuer och observationer. Sex pedagoger från sex förskolor intervjuas och lika många läsmiljöer observeras. Teoridelen behandlar förskolans uppdrag, forskning om bilderboken, boksamtal, historisk bakgrund, språkutveckling och läsmiljön.
Resultatet visar att pedagogerna ofta har ett medvetet pedagogiskt syfte med sin högläsning. Den fysiska miljön anser pedagogerna inte har någon avgörande betydelse för omfattningen på högläsningsstunderna. Pedagogerna anser sig arbeta med olika pedagogiska delar i högläsningen, som att skapa trygghetskänsla i gruppen, språk och språkutveckling. Barnen ska också lära sig något nytt och de skulle kunna återberätta. Denna undersökning visar att personalen på förskolan har möjlighet att utveckla sitt arbete med högläsning om de utformade gemensamma mål inom arbetslaget.
Tilldelningsdatum | 2009-jan.-01 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Nationell ämneskategori
- Samhällsvetenskap (5)