Hur påverkar kön och position lojalitet?
En kvantitativ studie om lojalitet hos individen i den svenska revisionsbranschen

  • Laura Hisenaj
  • Arrita Meshekrani

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Lojalitet är ett välomtalat och välutforskat ämne i dagens samhälle. Idag beskrivs begreppet som komplext och det saknas en samhällsaccepterad definition. I organisationer anses lojalitet vara en viktig faktor för det ekonomiska resultatet, varför det ansågs relevant och intressant att studera lojalitet i svenska organisationer, och mer specifikt i den svenska revisionsbranschen.

    Studien baseras på ett flertal tidigare teorier som introducerar en lojalitet till organisationen och en lojalitet till den egna professionella tillväxten. I den patriarkala och hierarkiska revisionsbranschen har därmed kön och position undersökts som påverkansfaktorer till de presenterade lojalitetstyperna. Med två påverkansfaktorer undersöktes sambandet med en kvantitativ metod i form av enkäter.

    Undersökningen visade att oaktat branschens struktur är det individens egenskaper som påverkar lojaliteten i organisatoriska sammanhang. Kön och position visades således inte ha någon betydelse för lojaliteten.

    Tilldelningsdatum2017-jun-21
    OriginalspråkSvenska
    HandledareElin Smith (Handledare), Sven-Olof Yrjö-Collin (Examinator) & Eva Gustavsson (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Ekonomprogrammet

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Företagsekonomi (50202)

    Nyckelord

    • lojalitet
    • revision
    • kön
    • könsegenskaper
    • position

    Citera det här

    '