Hur skall bankrådgivning utformas för att nå individer utan ekonomisk trygghet?
en kvalitativ studie om rådgivarens betydelse med ett utbildande syfte

  • Oscar Olsson
  • Beatrice Hellichius

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Sveriges befolkning sparar rekordmycket men sparandet är snedfördelat eftersomdetfinnsgrupper i befolkningen som inte sparar alls. Framför allt de yngresaknar en kontantmarginal. Finansiella produkter anses som komplicerade och många i befolkningen saknar den färdighet och kompetens som krävs för att ta bra, ekonomiska beslut.Idag förbises kundgrupper med mindre engagemang på grund av rådande strukturerinom bankbranschen. Banker som samhällsviktig funktion gör därför frågeställningen om banker kan nå ut till kundgrupper utan ekonomisk trygghet relevant. Uppsatsens syfte är bidra med kunskap om hur banker kan utveckla strategier för att nå individer utanekonomisk trygghet. Därmed kommer frågorna Hur kan banker nå inaktiva kunder? Är sparande en lämplig ingång för banker för att komma i kontakt med inaktiva kunder? Hur kan bankrådgivning utformas så att individer sparar mer? Undersökas. Till stöd för besvarandet av frågeställningarna har även en forskningmodell utvecklats.I uppsatsen konstateras att den personliga rådgivningen som banker erbjuder idag har en effektiv påverkan på kundens sparande. Sparande är på lång sikt en lämplig ingång för banken att komma i kontakt med de inaktiva kunderna. Utbildning i skolor och sociala medier föreslås som strategier för att förhindra uppkomsten av inaktiva kunder i framtiden.

    Tilldelningsdatum2021-juli-02
    OriginalspråkSvenska
    HandledareMartin Abrahamson (Handledare) & Emil Numminen (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Ekonomprogrammet

    Kurser och ämnen

    • Bank och finans

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Ekonomi och näringsliv (502)

    Nyckelord

    • rådgivning
    • sparande
    • rådgivarens betydelse
    • utbildning i rådgivningsmötet
    • socioekonomiska grupper
    • ekonomisk trygghet
    • finansiell kompetens
    • inaktiv kund

    Citera det här

    '