Abstract
Studien syftar till att utforska hur lärare i förskolan och förskoleklassbeskriver samarbetet mellan förskolan och förskoleklass, samt deras
strategier för att skapa trygghet för eleverna under övergångsperioden.
Forskningsmetoden i studien är kvalitativ och har genomförts med hjälp
av semistrukturerade intervjuer. Förskollärarna har fått besvara frågor
som berör samarbete, barns trygghet, delaktighet och inflytande i
övergången. Genom analys av intervjumaterialet, där förskollärarna delar
sina tankar, erfarenheter och insikter, syftar studien till att erbjuda en
förståelse för dynamiken och utmaningarna i detta samarbete. Resultatet
av studien visar att förskollärarna har liknande synsätt vid övergången när
det berör samarbete, barns trygghet, delaktighet och inflytande. De anser
att de många möten som har genomförts mellan verksamheterna bidrar
till att skapa förutsättningar för barnens trygghet under övergången.
Tilldelningsdatum | 2024-juni |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Ingmarie Bengtsson (Handledare), Christina Svensson (Bedömande lärare) & Elisabeth Porath Sjöö (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Förskollärarutbildning
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogik (50301)
Nyckelord
- förskola
- förskoleklass
- övergång
- kommunikation och sociokulturellt perspektiv