Hur surfplattan används i fritidshemmet
: en observationsstudie om surfplattans användning

  • Oscar Jacobsson
  • Rickard Santesson

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Denna studie har undersökt hur barnen använder surfplattan i det sociala samspelet, på fritidshemmen. Syftet med studien har varit att observera hur barnen använder surfplattorna i det sociala samspelet, samt hur pedagogerna ser på användandet av surfplattan. Studiens teoretiska utgångspunkt är Vygotskjis socio­kulturella perspektiv, där grunden är barnens lärande i det sociala samspelet. Studien har genomförts på två olika fritidshem, där vi använt två kvalitativa metoder, nämligen observationer och in­tervjuer.

    I resultatet framkom det att surfplattan använts i det sociala samspelet för att främja social kompetens och som ett verktyg för att skapa nya gruppsammansättningar, hur barn som inte interagerar i vanliga fall hittar något gemensamt tack vare surfplattan.

    Tilldelningsdatum2016-juni-30
    OriginalspråkSvenska
    HandledareSara Lenniger (Handledare) & Anna Linge (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Lärarprogrammet

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogiskt arbete (50304)

    Nyckelord

    • surfplatta
    • ipad
    • fritidshem
    • fritidsklubb
    • ikt
    • applikation
    • socialt samspel

    Citera det här

    '