I skolans läroplan (Skolverket, 2022) och i skollagen (SFS 2010:800) är specialpedagogens roll inte specificerad. Det är endast i examensordningen (SFS 2017:111) som det specificeras vad en specialpedagog ska kunna efter en specialpedagogexamen. Syftet med studien är att belysa specialpedagogens roll i teori och praktik utifrån ett helhetsperspektiv och att öka kunskapen om specialpedagogens dagliga arbete och hur väl arbetsuppgifterna överensstämmer med deras uppdragsbeskrivningar. Datainsamlingen består av två delar; dels insamling av sex specialpedagogers uppdragsbeskrivningar, dels semistrukturerade intervjuer med samma specialpedagoger. Specialpedagogerna arbetar inom kommunala grundskolan. Uppdragsbeskrivningarna analyserades utifrån innehållsanalys och de semistrukturerade intervjuerna analyserades utifrån de teman som användes i intervjuguiden. Den teoretiska utgångspunkten är systemteori. Resultatet visar att specialpedagogernas beskrivningar av det dagliga arbetet pekar på en komplex yrkesroll med ett brett område som kan innehålla många olika arbetsuppgifter. Uppdragsbeskrivningarna stämmer endast delvis överens med de dagliga uppgifterna. Vissa använder uppdragsbeskrivningarna som levande dokument och ett sätt att vara med och forma och påverka sitt uppdrag medan andra inte använder sig alls av den. Studiens resultat visar på att specialpedagogrollen behöver diskuteras och förtydligas och att uppdragsbeskrivningen kan vara ett sätt att göra detta på.
- Specialpedagogiskt program
- specialpedagog,
- speciallärare
- arbetsuppgifter
- uppdrag
- specialpedagogik
- uppdragsbeskrivning
Hur svårt kan det vara?: Specialpedagogens uppdrag i teori och praktik
Larsson, M. (Författare), Mårtensson, P. (Författare), Pearson, E. (Författare). 2023-juni
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå