Abstract
Hållbarhet handlar om att leva i harmoni med planetens resurser och ekosystem. För att uppnå en hållbar tillväxt och hantera de finansiella risker som följer av klimatförändringar, utarmning av naturresurser, miljöförstöring och sociala frågor samt främja öppenhet och långsiktighet har Europeiska kommissionen tagit fram The Corporate Sustainability Reporting Directive.De nya direktiven för hållbarhetsredovisning kräver att företag ska använda sig av dubbel väsentlighetsanalys. För att göra detta krävs det att företaget förstår sin värdekedjas effekter och relevanta intressenter. CSRD inkluderar även tysta intressenter som definieras som naturen och den framtida organisationen. Genom effektiva intressentdialoger med intressenter i och utanför värdekedjan kan företag utveckla sitt hållbarhetsarbete då de får förståelse för var företaget gör störst påverkan. Effektiva intressentdialoger ökar även intressentengagemanget vilket är av yttersta vikt i företags väsentlighetsbedömning då brist på engagemang kan leda till luckor i bedömningen, då förståelse för intressenternas intressen saknas.
Syftet med studien är att bidra med en förståelse för hur intressentengagemanget i hållbarhetsrapporter har utvecklats i takt med att livsmedelsbranschen förbereder sig för CSRD, genom att utgå från de tre begreppen inkluderbarhet genom intressentdialog, väsentlighet och lyhördhet gentemot intressenterna. För att uppfylla syftet har kvalitativa innehållsanalyser med kvantitativa inslag gjorts på hållbarhetsrapporter. Resultatet från studien visar att företagen identifiera och inkluderar sina intressenter i hög grad men är inte transparenta med hur detta utförs. Studien visar också att företagen misslyckas med att identifiera sina tysta intressenter samt att företagens väsentliga frågor presenteras mer generellt under de senaste åren.
Tilldelningsdatum | 2024-juni |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Caroline Pontoppidan (Handledare), Elias Bengtsson (Bedömande lärare) & Heléne Tjärnemo (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Ekonomprogrammet
Kurser och ämnen
- Redovisning och revision
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Företagsekonomi (50202)
Nyckelord
- Intressent
- Väsentlighetsanalys
- Värdekedja
- Hållbarhet
- Hållbarhetsrapport
- CSRD
- Livsmedelsbranschen