Hyllad, ratad eller anonym
: en studie om svenska konsumenters attityder till opastöriserad mjölk

  • Susanna Bergström
  • Erik Håbring

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Idag är det lag på att pastörisera all konsumtionsmjölk i Sverige; Opastöriserad mjölk [OPM] får endast säljas i mindre skala direkt från gård till konsument. Pastöriseringskravet infördes 1939, för att förhindra spridningen av turberkulos, vilket inte anses utgöra något hot idag. Det finns även andra anledningar, som hållbarhet och sjukdomsrisk, till varför mjölk pastöriseras. Livsmedelsverkets gav hösten 2013 förslag om att införa en lag för förbud av all försäljning av OPM, detta förslag fick många reaktioner från förespråkare av OPM. Det finns begränsad forskning om svenska konsumenters attityder och värderingar kring OPM. Hyllad, ratad eller anonym: en studie om svenska konsumenters attityder på opastöriserad mjölk är ett examensarbete från Gastronomiprogrammet, Högskolan Kristianstad. Studien genomföres med ett frågeformulär med syfte att undersöka vilka attityder som finns till OPM hos svenska mjölkkonsumenter, samt vad dessa grundas på. I resultatet visade det sig att attityderna handlade om att OPM skapar ett mervärde. Bland kommentarerna fanns även attityder som var mer kritiska och OPM ansågs vara en riskfylld produkt. Dessa attityder grundar sig främst i uppväxt, minnen och social samhörighet. Trots att studien visar att konsumenter förknippar OPM med olika mervärden finns även en hög försiktighet hos konsumenter, vilket gör att OPM kanske inte är redo för det säkra och hälsofrämjande samhälle Sverige är idag.

    Tilldelningsdatum2014-juni-16
    OriginalspråkSvenska
    HandledareKarin Höijer (Handledare), Albina Brunosson (Handledare) & Viktoria Olsson (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Gastronomiprogrammet

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Livsmedelsvetenskap (40103)
    • Tvärvetenskapliga studier inom samhällsvetenskap (50901)
    • Övrig annan samhällsvetenskap (50999)

    Nyckelord

    • konsument
    • attityder
    • mervärde
    • risker
    • samhälle
    • opastöriserad mjölk
    • känslor

    Citera det här

    '