Abstract
Denna uppsats handlar om samspelet mellan hemmet och fritidshemmet och hur det
kan påverka elevens trygghet, trivsel och personliga utveckling på fritidshemmet.
Syftet med denna studie är att i viss mån studera vad rektorer men främst vad
pedagoger och vårdnadshavare anser om kommunikation och samverkan mellan hem
och fritidshem. Vi redogör för vad skolans föregående och gällande styrdokument
menar om samverkan med hemmet samt ger en teoretisk bakgrund som beskriver vad
forskning och litteratur säger om ämnet. Vårt teoretiska perspektiv i uppsatsen är det
sociokulturella perspektivet som utgår från lärande, kommunikation, kontext och
artefakter. Av dessa nyckelbegrepp fokuserar vi på kommunikation och det lärande
som sker mellan pedagoger och vårdnadshavare när eleven sätts i centrum för
diskussionerna. Genom skriftliga frågeformulär till vårdnadshavare, pedagoger och
rektorer på fyra utvalda skolor samlades en mängd data in för att kunna belysa detta
område. I analysen av dessa uppgifter framkom att de flesta är nöjda med dagens
samverkan men att det finns några förbättringsområden, främst rörande vilken typ av
information som ges mellan respektive pedagoger och vårdnadshavare. Resultatet
visar att samarbetet kring eleven till stor del beror på relationen mellan
vårdnadshavaren och pedagogen och att en fungerande relation ger en fungerande
samverkan, som i sin tur kan gynna elevens personliga utveckling.
Tilldelningsdatum | 2015-feb.-02 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Kenny Schylander (Handledare) & Charlotte Tullgren (Examinator) |
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogik (50301)
Nyckelord
- fritidshem
- vårdnadshavare
- kommunikation
- lärande
- samverkan